1. april 2015 PrintvenligDM i Svendborg er et kæmpe tilløbsstykke
Med foreløbig 286 spillere til start, kan DM i Svendborg 2015 opvise det højeste deltagerantal i mange år.

Gode spilleforhold og mere fleksible spilletidspunkter har uden tvivl en del af æren, ligesom byens centrale beliggenhed og naturskønne omgivelser givet har fået flere end normalt til at spille DM i påsken.

Tirsdag: Klokken er knap 17.30, og cirka 100 nye deltagere er klar til at tage hul på DM.

Glemmes må det heller ikke, at GM Curt Hansens glædelige comeback på forhånd har været med til at kaste glans over begivenheden, og flere af deltagerne har da også specifikt nævnt Curts tilstedeværelse som udslagsgivende i forbindelse med deres tilmeldinger.

Per Andreasen kommenterer som altid LH-klassens partier.

Første gruppe færdig
De 10 deltagere i landsholdsklassen gik allerede i gang i lørdags, og det samme gjorde de 20 tilmeldte i Kort Påske 1, der spillede fem runder fra lørdag til mandag med to runder de sidste to dage.

Her deltog en lille håndfuld fynboer, og bedst gik det ikke uventet for Tom Frantsen, FREM, der som tredjeseedet var blandt favoritterne i den store gruppe, hvor der var stor styrkeforskel deltagerne imellem.

I 1. runde vandt Tom over 13. seedede Niels Peter Nissen, Varde, der netop har spillet 30…c6-c5:

31.g5?! hxg5?!

31...c4! 32.Te3 Lxf3 33.Txf3 Sg4 34.Kg2=.
32.hxg5 Se8?!
Igen var 32...c4! at foretrække.
33.Lxb7 Txb7 34.Td8 Kf8

35.Sd5! Ta7 36.Kf2!

Sort er uden fornuftige træk og kan blot afvente hvids eksekvering af stillingsfordelen.

I 3. runde vandt Tom Frantsen over 4. seedede Aage Søndergaard Nielsen, Springeren, mens FREM-spillerens tre øvrige partier endte remis.

Præstationen udløste en præmie, idet slutstillingen blandt de bedste blev: 1. Lars René Andersen, SK 1968 4p. 2. Per Oehlerich, Nordre 3,5p. 3. Tom Frantsen, FREM 3,5p.

10. seedede Ove Matras, Faaborg spillede ligeledes en fin turnering og endte også på 3,5p., hvilket var næsten 1,5p. over forventet, og Ove vandt da også 54 point i dansk rating.

Stærkt medvirkende til det gode ratingudbytte var sejren over væsentlig højere ratede Jess Nykjær, FREM i 2. runde.

Vi kommer ind efter Oves 10.Lc1-e3:

10...a6?? 11.dxc5! Lxc5 12.Lxc5 Dxc5 13.Sc7+ Kd7 14.Sxa8 b5 15.Dd2 Lb7 16.b4 Da7 17.a4 bxa4 18.b5 axb5 19.Lxb5 Dc5 20.Lxa4 Lxa8 21.Lxc6+ Lxc6

22.Dd4!

Ove sluttede på en syvendeplads, mens Jess måtte tage til takke med 2p., hvilket resulterede i en 14. plads.

Tage Knudsen, Sydøstfyn endte på 1,5p., mens John Gunn, Faaborg lukkede leddet med et halvt point, men begge de to sidstnævnte levede op til deres forventede scorer.

Flot fynsk udlæg i kandidatklassen
Blandt de 26 deltagere i kandidatklassen er der fire spillere fra fynske klubber, nemlig FREM-trioen Kristoffer Dyrgaard, Per Stentebjerg-Hansen og Sophus M. Møller samt Christian Furrer, Sydøstfyn.

Det lokale islæt fik en forrygende start på turneringen ved at score 3,5/4p. i 1. runde. Christian mødte en af rækkens forhåndsfavoritter i skikkelse af FM Mads Hansen, Skanderborg, og Sydøstfyn-spilleren holdt i bogstavelig forstand balancen hele vejen, og i slutstillingen var der kun de to konger tilbage på brættet!

FM Mads Hansen - Christian Furrer.

Sophus mødte den tidligere FREM-spiller John Rendboe, Århus/Skolerne, der stillede op som klar favorit, men det anfægtede ikke det unge talent, der langsomt tilspillede sig et klart positionelt overtag:

Hvid: Sophus M. Møller, FREM (2051)
Sort: FM John Rendboe, Århus/Skolerne (2195)

23...f5?! 24.Lf3 f4?! 25.Tac1 g5 26.h3 Txc1 27.Txc1 De8 28.Tc7! h5 29.Dd1

29...Dg6? 30.Lxh5 Df6 31.d5 Lc8??

FM John Rendboe - Sophus M. Møller.

Selv om der undervejs var lidt slinger i gevinstføringen, vandt Per Stentebjerg-Hansen sikkert over juniorspilleren Mikkel Manosri Jacobsen, BMS Skak, der begik den afgørende fejl efter Pers 64.Tf2-g2:

64...Td3??
64...Txg2+! 65.Kxg2 Kb4 66.g6 Td8=.
65.Txg1 Txe3+ 66.Kg4 a3 67.g6 Te7 68.h4 a2 69.h5

69...Te2 70.g7

Per Stentebjerg-Hansen - Mikkel Manosri Jacobsen.

I det sidste opgør i kandidatklassen med fynsk deltagelse var der endda to af slagsen involveret, idet Kristoffer Dyrgaard havde sort mod Jan Nordenbæk, der oprindelig kommer fra Søndersø, men også har repræsenteret Sydøstfyn og FREM, inden han for nogle sæsoner siden skiftede til Hillerød.

Jan stod længe klart bedst, men efter 33.Df5-e4?! vendte billedet:

33...Le5! 34.Sd3 Td8 35.Se3 Lxh2+ 36.Kh1 Dxd3 37.Dxd3 Txd3 38.Kxh2

38...Txe3!

Jan Nordenbæk - Kristoffer Dyrgaard.

Se tabeller samt links til alt omkring DM på: www.skak-dm.dk

Fynboer til DM - øvrige grupper (13. april 2015)
Fynboer til DM - kandidatklassen (12. april 2015)
Sophus juniordanmarksmester (11. april 2015)