30. december 2015 PrintvenligFM Mads Hansen strøg igen til tops
FREM JULECUP 2015, der blev spillet mandag den 28. december, samlede 56 deltagere, hvilket var én færre end sidste år, og det perfekte antal resulterede i to mestergrupper og fem basisgrupper.

FM Mads Hansen vandt for andet år i træk
Gruppe 1 holdt et ratingsnit på 2105, hvilket var noget lavere end sidste år, hvor det endte på 2161.

Fem af deltagerne var gengangere fra sidste år, nemlig FM Mads Hansen, Skanderborg, Mads B. Svendsen, Nr. Aaby samt Kristoffer Dyrgaard, Per Stentebjerg-Hansen og Sophus M. Møller fra arrangørklubben.

De blev suppleret af Jes Harholm, Viborg, Jesper Knudsen, Læseforeningen og Niels Henrik Sørensen, FREM, som, efter at have været fast præmietager i mester 2 de sidste mange år, nu fik sin sag for blandt de bedste.

Selv om både Per Stentebjerg-Hansen og Sophus M. Møller lagde ud med 2/2p., fjernede Mads Hansen snart enhver spænding om førstepladsen.

Per fik ikke flere point i turneringen, hvorimod Sophus med 3,5p. efter de fire første runder stadig kun var et halvt point efter favoritten, men så gik FREM-spilleren død og lavede ikke flere point.

Jesper Knudsen - Per Stenteberg-Hansen og Jes Harholm - Sophus M. Møller.

På forhånd lignede sidste års treer Kristoffer Dyrgaard, FREM Mads’ værste konkurrent, men han blev allerede i 2. runde sat tilbage, da han efter at have stået til gevinst tabte følgende parti til Jes Harholm:

Hvid: Kristoffer Dyrgaard, FREM
Sort: Jes Harholm, Viborg
[noter: NEN]
1.e4 e6 2.Sf3 d5 3.Sc3 Sf6 4.e5 Sfd7 5.d4 c5 6.dxc5 Lxc5 7.Ld3 Sc6 8.Lf4 a6 9.0–0 Le7 10.h3 g5 11.Lg3 h5 12.Te1 b5 13.a4 b4

14.Sxd5!? exd5 15.e6 Sc5 16.exf7+ Kxf7 17.Le5 Th6 18.Sd4 Sxd4 19.Lxd4 Sxd3 20.Dxd3 Lf6 21.Lxf6 Kxf6 22.Te3

22...Dd6?
Efter 22...g4! har sort de bedste udsigter.
23.Tae1 Ld7 24.Dd4+ Kg6 25.Te7 Tg8

26.Dd3+?
Her misser Kristoffer gevinsten. Efter 26.T1e5! Thh8 27.De3 Kh6 28.h4! står han til gevinst.
26...Kf6 27.Df3+ Lf5 28.Ta7 g4 29.De3 Th7 30.Txh7 Lxh7 31.Dd4+

Og hvid endte med at tabe på tid.

Kristoffer lod sig dog ikke slå ud af nederlaget, men da Mads fortsatte med at opbygge sit stakit, var løbet om førstepladsen allerede kørt, da parterne mødtes i sidste runde.

Med 6/6p. kunne Mads nemlig ikke hentes, mens Kristoffer med 4,5p. til gengæld var sikker på mindst en delt andenplads.

Da klubkammeraten Sophus sluttede af med at tabe til Jes, var Kristoffer uanset udfaldet af mødet med Mads sikker på en udelt andenplads, men det forhindrede ikke de to forhåndsfavoritter i at give hinanden kamp til stregen:

Hvid: Mads Hansen, Skanderborg
Sort: Kristoffer Dyrgaard, FREM
[noter: KD]

25...Lxe3
Mads og jeg var efterfølgende enige om, at sort burde vente med at tage kvaliteten, ligesom det kun er hvid, der har fordel af dronningeafbytningen.
26.Dxe3 f4 27.Df2 Dxf2 28.Txf2 Te5 29.Lf3 Kh6 30.a4 Tg5 31.Lg4

31...Txg4! 32.hxg4 Kg5 33.Kg1 Kxg4 34.Th2

34...b5?
34...Kf3! fx. 35.Kf1 Ke3 36.Th7 f3 37.a5 Tg8 38.e5 dxe5 39.d6 Kxd3 og sort vinder. 35.Kf2 bxa4 36.Tg2+ Kh5 37.Kf3 Tf7 38.Tg4 Tb7 39.Tg2 Tb3 40.Kxf4 Txd3 41.Kf5 Kh4 42.Te2 Kg3 43.Ke6 Kf3 44.Te1 Kf2 45.Ta1 Td4 46.Kxd6 Txe4 47.Kxc5 Ke2 48.d6 Kd3 49.d7 Tc4+ 50.Kd6 Td4+ 51.Kc7 Kc2 52.Txa4 Txa4 53.d8D Kxb2

Mads nåede at vinde sorts materiale, inden han selv tabte på tid, så derfor endte partiet remis.
½–½

Mads Hansen - Kristoffer Dyrgaard og Niels Henrik Sørensen - Mads B. Svendsen.

Slutstillingen i mester 1:
1. FM Mads Hansen, Skanderborg 6,5p. 2. Kristoffer Dyrgaard, FREM 5p. 3. Jes Harholm, Viborg 4p. 4. Sophus M. Møller, FREM 3,5p. 5. Jesper Knudsen, Læseforeningen 3p. 6. Mads Bilde Svendsen, Nr. Aaby 2,5p. 7. Per Stentebjerg-Hansen, FREM 2p. 8. Niels Henrik Sørensen, FREM 1,5p.

M1: Jes, Kristoffer og Mads.

Tobias Ilsøe indfriede favoritværdigheden
Da hurtigskak-rating var gældende, måtte Tobias Ilsøe, FREM overlade den sidste plads i øverste gruppe til klubkammeraten Niels Henrik Sørensen, selv om førstnævnte i nærskaksammenhæng er højere rangeret.

I 2014-udgaven lukkede Tobias leddet i gruppe 1 med blot et halvt point, men at styrkeforskellen mellem de øverste to grupper kan være betragtelig, understregede Tobias ved kun at afgive tre remiser i gruppe 2.

Her måtte Frode Benedikt Nielsen, Frederiksberg i sin førsteoptræden i turneringen efter tre indledende gevinster slippe grebet og nøjes med andenpladsen på deling med Kurt Hollesen, Tårnet.

Tobias Ilsøe - Frode Benedikt Nielsen og Michael Linde Larsen - Erik Pedersen.

Slutstillingen i mester 2:
1. Tobias Ilsøe, FREM 5,5p. 2-3. Kurt Hollesen, Tårnet og Frode Benedikt Nielsen, Frederiksberg, begge 4,5p. 4. Johnny Holler Johansen, FREM 4p. 5. Erkan Bayhan, Hvidovre 3,5p. 6-7. Morten Frank Jensen, Præstø og Michael Linde Larsen, Læseforeningen, begge 2,5p. 8. Erik Pedersen, FREM 1p.

M2: Tobias og Frode.

Præmietagerne i basis 1: 1-2. Chresten Nielsen, Ejby og Flemming Borg, Tårnet, begge 5,5p. 3-4. Ib Lynæs Hansen, Tårnet og Erik Olsgård Hansen, Præstø, begge 3,5p.

B1: Chresten, Erik, Flemming og Ib.

Præmietagerne i basis 2: 1-2. Jørgen Kiel, Sydøstfyn og Kent Heegaard, ej DSU, begge 5,5p. 3. Børge Guldager, Fredericia 4p.

B2: Jørgen, Kent og Børge.

Præmietagerne i basis 3: 1. Jacob F. Christensen, FREM 4,5p. 2-5. Cipriano Sande, Odense Skakklub, Erol Taskiran, Hvidovre, Aske Scott Graulund og Peter Morling, begge FREM, endte alle på 4p. Det var andet år i træk, at Jacob vandt denne gruppe.

B3: Cipriano, Aske, Jacob, Peter og Erol.

Præmietagerne i basis 4: 1. Tobias Aagaard Hansen, FREM 5,5p. 2. Jonathan Roed Gundorf Jacobsen, FREM 4,5p. 3-4. Henrik Malig Hansen, FREM og Anders Sørensen, ej DSU, begge 4p.

B4: Henrik, Tobias, Peter og Jonathan.

Præmietagerne i basis 5: 1-3. Jonathan Aagaard Hansen og Claus Christensen, begge FREM og Adam Stanczyk Christensen, Faaborg, alle 5,5p.

B5: André, Jonathan og Adam.

De yngste deltagere i aktion.

Se tabeller fra samtlige grupper samt flere billeder på arrangørklubbens hjemmeside: www.frem-skakklub.dk.