13. februar 2016 PrintvenligTom Frantsen alene i front ved FM

Når FM 2016 torsdag den 18. februar afvikler 5. runde efter 14 dages holdturnerings-pause, er det med Tom Frantsen, FREM alene i front.

FM 2016 - 4. runde.

Nedtælling til en

I 3. runde svandt antallet af spillere med maksimumpoint ind til fire, og da de to læsedrenge Jesper Knudsen og Jannick B. Skow runden efter spillede en ultrakort indbyrdes remis, mens deres klubkammerat Jørgen Lynggaard i samme runde måtte ned mod topseedede Kristoffer Dyrgaard, FREM, mistede også han den status.

Johnny Holler Johansen - Steen Jacobsen og Erik Pedersen - Mads B. Svendsen.

7. seedede Tom Frantsen havde derimod som feltets eneste spiller stadig maksimumpoint efter runden, og FREM-spilleren kunne derfor komme alene i spidsen inden 5. runde, hvis han formåede at vinde det udsatte parti mod Jørgen Lynggaard, LF.

Jes Danielsen - Christoffer Vinther.

Jørn Moestrup - Niels Henrik Cappelen.

Besejrede den forsvarende mester og vandt derpå sit udsatte parti

I 4. runde sørgede Tom for en pæn overraskelse ved at besejre andenseedede Carsten Bank Friis,Fredericia/LF, der i en helt lige stilling bukkede en officer væk efter 27.De2-d2:

27...Se4?? 28.Df4+ e5 29.Dxe4 Dxf2 30.Sxe5!

Tom Frantsen - Carsten Bank Friis.

Partiet mellem Jørgen Lynggaard og Tom Frantsen, der blev afviklet torsdag den 11. februar i Læseforeningen, havde følgende forløb:

Hvid: Jørgen Lynggaard, LF
Sort: Tom Frantsen, FREM
[noter: NEN]
1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 b6 4.a3 Lb7 5.Sc3 d5 6.Dc2 c5 7.cxd5 Sxd5 8.e4 Sxc3 9.bxc3 a6 10.Le3 Dc7 11.Ld3 Sd7 12.Dd2 Le7 13.0–0 f6 14.Da2 Sf8 15.Tfd1 Tc8 16.d5 c4 17.Le2 exd5 18.exd5 Sd7 19.Td4 b5

20.Lf4?!
20.d6! Lxd6 21.Tad1 Lxf3 22.Txd6, fx 22…Lc6 23.Lxc4! bxc4 24.Dxc4+-.
20...Ld6 21.Lxd6 Dxd6 22.Te4+ Kf7 23.Td1 Tce8 24.Dc2 Txe4 25.Dxe4 Te8

26.Dxh7?! Txe2 27.Sg5+ fxg5 28.Dh5+ Kf8 29.Dxe2 Sf6 30.De3 g4 31.Da7 Lxd5 32.Te1?! Dxa3 33.Db8+ Kf7 34.Dc7+ Kg6 35.h4 gxh3 36.Te7

36...Dc1+ 37.Kh2 Dh6 38.Dg3+ Kh7 39.gxh3 Se4 40.Dg4 Dd6+

Anders Sørensen - Alex Sørensen og Jørgen Frank Hansen - Christian Winther.

Jens Rasmussen - Birger Olsen.

Stillingen gav mindelser om Aljechins kanon

I 4. runde vandt topseedede Kristoffer Dyrgaard over Jørgen Lynggaard, der blev udsat for et kraftigt angreb, hvor alle hvids tunge officerer havde taget opstilling i h-linien.

Dette slagkraftige våben dukkede op i partiet Aljechin-Nimzowitch, San Remo 1930, og er naturligvis navngivet efter vinderen. I stampartiet var de to tårne placeret foran dronningen, men også ved rækkefølgen T-D-T kan betegnelsen anvendes.

Det kan den vist ikke, når dronningen som her står forrest, da der jo skal noget meget konkret til, for at et dronningeoffer er korrekt, men ubehagelig for modstanderen er den ’uægte’ kanon under alle omstændigheder.

Der kom for alvor brand i brættet efter Jørgen Lynggaards 24…Lc8-b7:

25.Lg4?!
Giver sort gode modspilschancer. Helt afgørende var derimod 25.Lf1!, hvorefter sort ikke har nogen ordentlig parade mod 26.exf6.
25...exf5 26.exf6 Lxg2+! 27.Kxg2 Txg4+ 28.Txg4 fxg4
Efter 28...Dxg4+?? 29.Kf2! koster mattruslen sort løberen på e7.
29.Th4 Lf8 30.Df4 Dg6 31.Se4

31...h5?
Sort ville stadig være fint med efter 31...c4 eller 31...Td8.
32.De5! Lh6?!
32...Kg8! var væsentlig bedre.
33.Txh5 Td8 34.Kg3

34...Td4?
Taber på stedet, men også efter 34...Kg8 35.Th4 Td1 fastholder hvid en pæn fordel med 36.Dxc5. Derimod ville det fristende 36.Txg4?? vende alt på hovedet efter 36...Tg1+, hvorefter sort vinder.
35.De8+ Kh7 36.Sg5+

Erik René Nielsen - Arne Christiansen.

Johnny Harboe - Tommy Knoth.

Simon er stadig med helt fremme

Et andet topopgør stod mellem 3. seedede Viggo Bové Quist, Springeren og 8. seedede Simon Wilbrandt, FREM.

Sidstnævnte fik med de sorte brikker gang i et farligt kongeangreb, og vi kommer ind efter Viggos 22.Sb3-c5:

22...Sh4! 23.Lh1 Th6 24.Se4 Dg4 25.De2 Dg6 26.f3?! fxg3 27.hxg3 Sf5 28.Df2 Dh5 29.Lg2 Dh2+ 30.Kf1 Se3+ 31.Txe3 dxe3 32.Dg1
32.Dxe3 Lh3! 33.Lxh3 Dh1+ 34.Kf2 Dxa1 vinder også for sort.

32...Dh5?!
Her kunne Simon have vundet i opvisningsstil med 32...Txf3+!! 33.Lxf3 e2+ 34.Lxe2 Lh3+ osv.
33.Dxe3 Lh3 34.Sg5 Lxg2+ 35.Kxg2 Dh2+ 36.Kf1 Dxg3 37.Dg1

37...Txf3+! 38.Ke2
38.Sxf3 Dxf3+ 39.Ke1 Th1–+.
38...Th2+ 39.Dxh2 Te3+ 40.Kd2 Txd3+ 41.Kc2 Dxh2+ 42.Kxd3 Dg3+

Viggo Bové Quist - Simon Wilbrandt og Kristoffer Dyrgaard - Jørgen Lynggaard.

En alvorlig fejlberegning

5. seedede Gert Aagaard, Springeren var storfavorit mod 22. seedede Jesper S. Poulsen, OS, der dog holdt balancen, indtil klappen gik helt ned efter Gerts 32.dxc5:

32...Dd2??
32...Tbxc5=.
33.cxb6 Tbc5 34.Txc5 Txc5 35.Tg1 Dxe2??

Det er der slet ikke tid til, men 35...Dd3+ 36.Dxd3 exd3 37.bxa7 Ta5 38.Sd4 Txa7 39.Sxf5 er naturligvis heller ikke værd at samle på.
36.b7! Tb5 37.Df7 Txb7 38.Df8#

Gert Aagaard - Jesper S. Poulsen.

Topstillingen efter 4. runde:

1. Tom Frantsen, FREM 4p. 2-5. Kristoffer Dyrgaard og Simon Wilbrandt, begge FREM, Jesper Knudsen og Jannick B. Skow, begge LF, alle 3,5/4p. 6-9. Gert Aagaard, Springeren, Mads B. Svendsen, Nr. Aaby, Johnny Harboe, FREM og Jørn Moestrup, LF, alle 3/4p.

Per Elbæk Jørgensen - Ken Rasmussen.

Topopgør i 5. runde:

Simon Wilbrandt, FREM - Tom Frantsen, FREM (udsat), Jannick B. Skow, LF - Kristoffer Dyrgaard, FREM, Gert Aagaard, Springeren - Jesper Knudsen, LF (udsat), Mads B. Svendsen, Nr. Aaby - Jørn Moestrup, LF, Renè Rauer Hansen, LF - Johnny Harboe, FREM.

Per Andersen - Claus Børsen.

Se tabellen med samtlige enkeltresultater på arrangørklubbens hjemmeside:
www.lfskak.dk.