20. juni 2016 PrintvenligKristoffer Dyrgaard vandt FM i lyn 2016 - 1. del

Lørdag den 18. juni var FREM for andet år i træk vært for FM i lynskak, der samlede 32 deltagere, hvilket var 7 flere end i 2015-udgaven. Sidste år blev turneringen vundet af ratingfavoritten FM Jwan Bakr, FREM, men han stillede ikke op for at forsvare mesterskabet. I hans fravær måtte arrangørklubbens FM Kristoffer Dyrgaard og Per Stentebjerg-Hansen påtage sig favoritværdigheden, og den levede de begge i høj grad op til.

For at indplacere spillerne i finalegrupperne skulle alle imidlertid først igennem en indledende runde, hvor det perfekte deltagerantal naturligvis resulterede i fire grupper med 8 spillere i hver, hvor de to bedst placerede kom i finalegruppe 1, de to næste i finalegruppe 2 og så fremdeles. Grupperne var inddelt efter rating, så spillerne i de enkelte seedningslag var så retfærdigt fordelt som muligt.

Indledende gruppe A: 1. FM Kristoffer Dyrgaard, FREM 7/7p(!) 2. Jakob Petersen, Middelfart 6p. 3. Andrew Velarde, Ejby 4p. 4. Ib Lynæs, Tårnet 3p. efter omkamp med Christoffer Vinter, FREM og Michael Nord, Tårnet.

Indledende gruppe A: Jonathan Roed - Ib Lynæs og Christoffer Vinter.

Indledende gruppe B
: 1-2. Gert Aagaard, Springeren og Per Stentebjerg-Hansen, FREM, begge 6,5p. 3. Johnny Holler Johansen, LF 5p. 4. Peter Morling, FREM 3p. efter omkamp med Jakob Jensen, LF og Andreas Nørby Sørensen, Springeren.

Indledende gruppe B: Jakob Jensen - Gert Aagaard og Peter Morling - Johnny Holler.

Indledende gruppe C: 1. Jesper Knudsen, LF 6,5p. 2. Sophus M. Møller, FREM 6p. 3. Kurt Hollesen, Tårnet 4,5p. 4. Jacob Kloch, Middelfart 3,5p.

Indledende gruppe C: Peter Sørensen - Sophus M. Møller og Jesper Knudsen.

Indledende gruppe D: 1-2. Alexander Le Besq, FREM og Sven Judas, Nr. Aaby, begge 6p. 3-4. Tom Frantsen og Niels Henrik Sørensen, begge FREM 5p.

Indledende gruppe D: Alexander Le Besq - Martin Møller og Dan Wulff - Sven Judas.

Et par gedigne overraskelser

I lynskak forekommer der ofte overraskelser, og det var da også tilfældet her, hvor det nok kom bag på de fleste, at Alexander Le Besq og Jakob Petersen formåede at spille sig i finalegruppe 1.

Sidste år måtte den tidligere fynsmester i lyn, Sven Judas, se sig henvist til finalegruppe 2, men denne gang gik han sammen med Alexander Le Besq sikkert i finalegruppe 1 fra den indledende gruppe D. Det skete på bekostning af mesterspillerne Niels Henrik Sørensen og Tom Frantsen.

FREM-duo levede op til favoritværdigheden

Finalegruppe 1 fik et meget spændende forløb, hvor de to forhåndsfavoritter Kristoffer og Per lagde ud med 3,5/4p., men det samme gjorde Sven. Efter 5. runde lignede Per den kommende mester, thi ikke alene vandt han i runden over Sven, men samtidig måtte Kristoffer indkassere dagens første (og eneste) nederlag. Det skete mod Alexander, der indtil da ikke var kommet på tavlen!

Alexander - Kristoffer og Sophus - Jesper.

Dermed var Per et helt point foran Kristoffer og Sven inden de to sidste runder, og netop de to nærmeste forfølgere mødtes runden efter. Det opgør vandt Kristoffer, men da Per samtidig tabte til Gert, delte de to forhåndsfavoritter førstepladsen inden sidste runde.

Gert - Per og Kristoffer - Sven.

Sidste runde: Kristoffer - Gert og Jakob - Per. Yann Le Besq kigger på.

Da både Kristoffer og Per vandt i sidste runde, var der dømt lynomkamp over to partier om mesterskabet. I tilfælde af fortsat ligestilling var aftalen, at parterne skulle afgøre tingene i et Armageddon-parti, men det blev der ikke brug for:

1. omkampsparti.

Hvid: Kristoffer Dyrgaard, FREM

Sort: Per Stentebjerg-Hansen, FREM

[noter: NEN]

31.Lxg6!? fxg6 32.Sxg6+ Kg7

33.Sf4?!

33.Dg3! Sh5 34.Se5+ Sxg3 35.Sxd7 Sf5 36.Sxb6 er bedst for hvid.

33...Lxd5?? 34.Sh5+ Kf7 35.Sxf6 exf6 36.Dh5+ Kg7

37.Txe8?

37.Dxe8!+-.

37...Lf7! 38.De2 Dxe8 39.Dg4+

Og i denne gevinststilling spillede Per det ulovlige træk 39...De1+, hvorefter partiet naturligvis var vundet for Kristoffer.

Kristoffer Dyrgaard vandt FM i lyn 2016 - 2. del (21. juni 2016)
FM i lyn nærmer sig (11. juni 2016)