16. oktober 2016 PrintvenligTæt opløb ved OM
Lørdag formiddag kl. 10 lød startskuddet til den første rigtige skakdag ved Odensemesterskabet – forude lå en dobbeltrunde samt en lynturnering for de ekstra friske.

Kristoffer Dyrgaard fra arrangørklubben beretter:

2. Runde:
I forhold til friskhed gav lørdag formiddag – ligesom dagen efter første bjergetape i Tour de France – en tilkendegivelse af, hvem der var bedst til at restituere sig mellem runderne.

Flere deltagere havde været ramt af lange partier og enkelte havde endda kombineret dette med et par hyggelige timer inden nattesøvnen. Dette til trods var alle til stede til anden runde og kun enkelte med et par minutters forsinkelse – hvordan mon situationen ser ud søndag formiddag?

Giersings gymnastiksal er et af turneringens omdrejningspunkter.

Den forsvarende mester hægtet af
I IM-gruppen skulle den førende FM Jesper Thybo op imod den forsvarende mester IM Mikkel Antonsen.

I et spansk parti var partiet længe forholdsvis lige, men det lykkedes Jesper at opnå terrænfordel på dronningefløjen og pres mod en svag bonde på c7. Dette pres gav Jesper en bonde og det efterfølgende tårnslutspil vandt Jesper i sikker stil.

Stillingen i partiet Thybo-Antonsen efter 34…Tf8-f7:

35.Te6! Db4 36.Dxe5 Dxa4 37.Txh6+ Kg8 38.Tc6 Df4 39.Dxf4 Txf4 40.Txc7 a4 41.d6 Td4 42.d7 Kf8 43.Ta7 Ke7 44.d8D+ Kxd8 45.Txg7 a3 46.Ta7 Td1+ 47.Kf2 Td2+ 48.Kg3 a2 49.h4 Ke8 50.Kh3 Kf8

51.g4

I rundens IM-opgør blev det til en flot sejr til IM Igor Teplyi over IM Rasmus Skytte, mens FM Jakob Aabling kom tilbage fra ”uheldet” mod Jesper ved i et parti med skæv materialefordeling at opnå sejr over FM Mikkel Manosri.

Efter anden runde er Jesper Thybo i front med maksimum, mens Igor med 1,5 point stadig har fine chancer for at opnå sit fjerde Odensemesterskab. De to førende spillere mødes i sidste runde søndag eftermiddag.

Marco Ferrante imponerer
I Mester 1 har FM Marco Ferrante lagt særdeles overbevisende fra land med to flotte og forholdsvis hurtige sejre.

Marco må da skænke det en tanke, hvad det kunne være blevet til, hvis han havde haft rating nok til årets IM-gruppe; efter Mikkel Manosris sejr i Taastrup var Marco nemlig blot ét ratingpoint fra IM-gruppen.

Her vinder Marco Ferrante i opvisningsstil over Jens Albert Ramsdal, SK 1968, der netop har spillet 33.Kg1-f1:

33...Tb2! 34.Ke1 Th1+ 35.Tf1 Lf2+ 0–1

I Mester 2 og 3 er der også flotte bedrifter at melde om, da Janus Christensen og Rasmus Thøgersen begge har lagt fra land med to sejre.

Anden rundes LIVE-afstemning blev vundet af Basis 2, hvor det blev til fine sejre for Thomas Thybo, Jann Nettelbeck og Bjarke Gregor.

I første runde lykkedes det ikke nogen parter i Basis 2 at få partiet væk fra remisgrænsen, men det ændrede tilstedeværelsen på LIVE-brætterne så sandelig på! Dermed er de tre sejrherrer også delt i spidsen.

Rundens længste parti fandt sted i Mester 4 og stod mellem Sophus Mechlenburg og Alexander Jessen. I et meget omskifteligt parti lykkedes det vist begge parter at misbruge et par matchbolde, og remis var derfor måske en meget fornuftigt udfald.

Mange børn og unge har fundet vej til OM 2016.

3. runde:
Starten på tredje runde indledtes med et stor tak til Niels Erik Nielsen, som i perioden 1989-2016 har været redaktør for Fynsk Skak Union og dermed har stor ære for at de fynske skakspillere i årtier har kunnet holde sig orienteret i skakstof fra nær og fjern. Niels Eriks stop som redaktør blev markeret af Fynsk Skak Union v/formand Hans Milter Pedersen.

Niels Erik Nielsen (tv) blev hyldet for 27 års arbejde som redaktør for Fyns Skak Union.

Turneringsmæssigt rettede opmærksomheden sig hurtigt mod kampen om mesterskabet i IM-gruppen.

Den overraskende udvikling i anden runde indikerede, at vi skulle finde en ny mester i år. Spørgsmålet var derfor om FM Jesper Thybo kunne fortsætte sin gode stime eller om de andre kunne indhente Jesper.

Partiet mellem Rasmus Skytte og Jesper Thybo gav Skytte en bondemajoritet på kongefløjen, mens de tunge officerer hos Skytte blev suppleret af en løber, mens Jespers ditto havde en springer til hjælp. Reel fordel fik ingen af de to parter vist tilkæmpet sig, og remis blev resultatet.

Igor tabte et vigtigt skridt
Remisen åbnede en mulighed for især Igor Teplyi, som inden runden var et halvt point efter. I en slagudveksling i midtspillet efter en Grünfelder kunne Manosri dog pludseligt undgå afvikling ved først taktisk at dække sit tårn, hvorefter Igor blot tabte en officer. Dermed led Igors drømme om et fjerde Odensemesterskab et knæk.

Sidste parti stod mellem Mikkel Antonsen og Jakob Aabling. Her led Antonsen sit andet nederlag, mens Jakob nu melder sig på banen som førsteudfordrer til Jesper Thybo.

I Mester 1 fortsatte Marco Ferrante sit gode spil og har nu sikret sig en solid førsteplads med 3 af 3.

Omvendt blev der bragt spænding ind i kampen i Mester 2, da Rasmus Thøgersen efter to sejre måtte lide sit første pointtab ved nederlag til Steen Brustrup Pedersen. Der er dermed blot ét point mellem top og bund i denne gruppe inden sidstedagen.

Omtalen af vores vinder af LIVE-afstemningen og dagens længste parti kan i tredje runde slås sammen, da partiet Allan Toftegaard Christensen - Jørgen Frank Hansen fik stor omtale i kantinen, hvor de ”kloge ugler” så flere forcerede matter og andre missede chancer!

En charme ved LIVE-formatet med en ny gruppe på de ”afslørende” brætter i hver runde. Partiet endte med sejr til Jørgen efter 67 træk.

Et par af grupperne på 2. sal i aktion.

Kantinen fyldes op efterhånden som rundens partier afsluttes.

OM 2016 er i gang (15. oktober 2016)
OM 2016 nærmer sig (12. oktober 2016)