13. august 2017 PrintvenligLundeborg 2017
Af Jørgen Kiel

36. gang på havnen i Lundeborg

Hvert år siden 1981 har Skakklubben Sydøstfyn arrangeret en hurtigskakturnering på havnen i Lundeborg. Årets 36. udgave blev afholdt i dag lørdag den 12. august og havde deltagelse af 82 spillere, hvilket var 10 mere end sidste år. Alt efter vejrforholdene spilles der enten i det fri med udsigt over vandet, eller i et telt som er stillet op på havnen. I årets udgave måtte deltagerne trække indenfor, da vejrguderne i lighed med de senere år ikke ikke viste sig fra deres bedste side med dagregn hele dagen.

Hvad får 82 spillere til at tage ned til det Sydfynske Øhav en lørdag formiddag for at spille 7 hurtigskakpartier med 15 minutters betænkningstid til hver? Der er sikkert flere årsager, men hygge og god stemning, hvor det sociale er i højsædet, og man godt må hyggesnakke lidt under partierne er givetvis en vigtig årsag til det.

På grund af dagregn måtte der i år spilles indenfor. Foto: Mads Boe

Der er mange genganere blandt deltagerne, og arrangørerne har lavet en evighedstabel, som toppes af FM Carsten Bank Friis med 173 point opnået ved at have deltaget på havnen 24 gange. På andenpladsen kommer IM Steffen Pedersen med 90 point. Se evighedstabellen: HER

Bliver man blandt de tre bedste i hver gruppe, er der tradition for at man skal op på sildekasserne for at modtage sin præmie. I år var sildekasserne flyttet indenfor, men traditionen blev holdt i hævd.

Vinderne af de lukkede 8-mands grupper blev:

Mester 1: Jonas Bjerre, Skanderborg og Mads Boe, Skanderborg
Mester 2: Martin Strandby Hansen, Sydøstfyn