31. marts 2006 PrintvenligMeget mere fra pokalfinalen

De forsvarende mestre fra Sydøstfyn ville i stærkeste opstilling stå med gode muligheder for at gentage bedriften, men da de stillede op uden IM Lars Borbjerggaard og Martin Strandby Hansen, mistede de deres favoritstatus, og Læseforeningen i stærkeste opstilling viste sig bestemt som en ligeværdig modstander.

På bræt 3 enedes Jørn Moestrup og Finn Nøhr hurtigt om remis, men derefter gik der lang tid, før næste afgørelse faldt – her partiet med Robert Vollertsens kommentarer:

Hvid: Thomas Jepsen, Sydøstfyn
Sort: Robert Vollertsen, Læseforeningen
1.Sf3 c5 2.e4 Sc6 3.d3 d6 4.Sbd2 g6 5.g3 Lg7 6.Lg2 e5 7.c3 Sge7 8.0–0 0–0 9.a4 Tb8 10.Dc2 a6 11.Sc4 b5 12.axb5 axb5 13.Se3 Le6 14.Sg5 Ld7 15.h4?!
15.f4 var bedre - en hovedregel er, at sort skal besvare f4 med f5. Men denne regel gælder nok begge veje, og derfor er h4 måske en lige lovlig optimistisk svækkelse af kongefløjen.
15…h6 16.Sh3 Dc8 17.Kh2 f5 18.f4 Kh7 19.Sd5 Sxd5 20.exd5 Se7 21.fxe5 dxe5

Der er opstået en interessant og tveægget stilling. Hvid har en giftig fribonde og kan komme ind på syvende række med tårnet, men sort måske kan få angreb på kongefløjen ved at fjerne de sidste bønder foran den hvide konge.
22.Ta7 Sg8 23.Le3 Sf6 24.Sf2 c4
Min plan er at afskære den hvidfeltede løber og samtidig få adgang til de sorte felter på kongefløjen.
25.b4?!
Efter partiet er Thomas ikke helt uden grund meget skeptisk overfor dette træk, og det markerer da også det punkt, hvor partiet begynder at tippe til min fordel. Der skulle spilles 25.Tfa1 cxd3 26.Dxd3 e4 27.Dd2= og nu ser den hvide bondestruktur ikke nær så tåbelig ud.
25…cxd3 26.Dxd3 e4 27.Dd2 Ta8
Jeg vil gerne bytte et tårn, fordi jeg vurderer, at hvid har større chancer for at udnytte kontrollen over a-linien med to tårne.
28.Tfa1 Txa7 29.Txa7 Tf7!?
29...Db8! 30.d6 Td8 med pres på fribonden.
30.Lf1 Db8 31.c4?!
31.d6! Hvid afskærer den sorte dronning fra angrebet, og med tårnet på f7 i stedet for d8 er bonden knap så udsat.
31…Sh5 32.Sh1 bxc4?
32...Le5! er endnu kraftigere, men jeg filosoferer, at jeg lige så godt kan forhindre hvid i at have mulighed for at få to forbundne fribønder uden at regne konkret - knap så godt, da c5 hurtig strander på Dxa7 og den hvidfeltede løber er meget mere aktiv på c4.
33.Lxc4 Le5 34.d6 Tg7 35.Tc7?!
35.Ta6! er en ressource, som vi begge misser. Det er meget vigtigt, at tårnet også dækker d6.
35…Dd8 36.Kg2

36...f4!!

Med gevinststilling. 36...Sxg3 37.Sxg3 Dxh4 38.Se2 (38.Lf2! f4 39.Txd7 Txd7 40.Dd5 Tg7 41.Sxe4+-) 38...Dh2+ 39.Kf1 f4 var også meget fristende, men jeg så ingen grund til at løbe nogen risiko ved at ofre materiale, når nu der var en klar vej til fordel.
37.gxf4 Lxd6
Nu ville tårnet have været guld værd på a6.
38.Txd7 Dxd7 39.Sf2 Dc7 40.Sxe4 Lxf4 41.Lxf4 Sxf4+ 42.Kf3 Sh5
Hvid skal ikke have en eller anden løs chance med Sf6+ efterfulgt af Dd8+ og Dxg8. Desuden er der så mange huller i den hvide kongestilling, at hvid er tæt på at være i træktvang. 42...Dxc4? 43.Sf6+ Kh8 44.Dd8+ Tg8 45.Dxg8+ Dxg8! 46.Sxg8 Sd3 47.Sxh6=.
43.Dd5 Df4+ 44.Ke2 Sg3+
Den hvide springer kan blive farlig for min konge, så den skal byttes. Med den blottede sorte konge vælger jeg selvfølgelig, at beholde dronningerne på brættet.
45.Sxg3 Dxg3 46.b5 Dxh4 47.b6 Dg4+ 48.Kf1 Dh3+ 49.Kf2 Dh4+ 50.Kg2 Df6 51.b7 Db2+ 52.Kf3 Dxb7 53.Dxb7 Txb7 54.Ld3 Tb3 55.Ke4 h5
Hvid spiller videre, men vælger at opgive lige før matten er på brættet, hvilket i mine øjne grænser til det usportslige.
0–1.

Trods føringen så det på det tidspunkt halvskidt ud for Læseforeningen, der var i store problemer i de to sidste partier, men da det lykkedes for Johnny Holler Johansen at få en evig skak ind på Per Sørensen, var læsedrengene sikret mindst en omkamp. Mere blev det heller ikke til i første omgang, idet Jan Nordenbæk, der havde haft initiativet hele vejen som sort i Sämisch-varianten i kongeindisk, stod for presset og holdt liv i Sydøstfyns forhåbninger om at genvinde titlen.

Parterne måtte ud i tre lynomkampe inden årets pokalvindere kunne kåres, og her var Læseforeningen klart i teten, men først i tredje forsøg lykkedes det altså, selv om de hurtigt kom bagud, da Johnny Holler, der stadigvæk var lidt rystet over at have sat pat i en gevinststilling mod Per et par minutter tidligere, tabte til Per Sørensen. Med gevinster i de øvrige partier sørgede Robert, Stentebjerg og Moestrup nemlig for, at pokalen blev i Odense.

Læseforeningen fik revanche (29. marts 2006)