30. april 2006 Printvenlig6 hold videre til Nyborg Strand
Af Poul Jacobsen

3 elitehold, 8 bredderække og 6 juniorhold fordelte søndag finalepladserne på Hotel Nyborg Strand imellem sig. Dagen skulle komme til at byde på overraskende resultater her og der.

Eliterækken fandt først sin afgørelse, idet der kun var 2 kampe til hvert hold, grundet den beherskede interesse fra øens stærkeste skakspillere, tilsyneladende er der ikke så mange af dem der tror på at det kan lade sig gøre at slå Sydøstfyn og Læseforeningen. Og det er da også et par frygtindgydende hold, når de stiller op med henholdsvis Steffen Pedersen og Carsten Bank Friis på topbrætterne! Disse 2 hold var præcis lige nogle gram for tunge for Frem, som ellers stred en brav kamp for at levere overraskelsen - men altså, Sydøstfyn og Læseforeningen vandt eliterækken og dermed pligten til at hævde de fynske farver ved pinsens finalestævne. Det indbyrdes opgør mellem Steffen Pedersen og Carsten Bank Friis, blev vundet af sidstnævnte!

Bredderækken blev ramt af 2 afbud søndag morgen, det seneste indløb medens TL Erik G. Andresen, var i gang med at foretage lodtrækning til 1. runde, værre kan det vel næsten ikke blive for alle dem som er mødt frem og venter forgæves på dem!!  Men heldigvis kunne lodtrækningen gå om, og de restende 8 hold fik en fornuftig dag med masser af underholdende skak. Vinder af bredderækken blev Fåborg, mens Nyborg 1 og Nyborg 2 længe sloges bravt om den anden adgangsgivende plads, til sidst måtte Nyborg 2 dog strække gevær!  Blandt de øvrige hold bemærker man sig især at Indslev tilsyneladende tålte den Østfynske luft væsentligt bedre end de langt højrere ratede naboer fra Nr. Åby!! Dvs. de 2 topbrætter tålte luften ligegodt, mens der var klar forskel på de 3 øvrige brætter.

Frem fremviste en stor del af sin frembrusende ungdomsafdeling, idet man mødte frem med ikke mindre end 4 hold i juniorrækken! Og de formodet 2 bedste af disse fire hold sluttede da også med næsen helt fremme - Frem 2 måtte dog først igennem en afgørende lynomkamp mod Sydøstfyn, inden de kunne følge kammeraterne fra Frem 1 til finalestævnet i Pinsen. Frem 1 blev anført af den nykårede junior danmarksmester Kristoffer Dyrgård, denne værdighed sikrede ham dog ikke bare en fredelig cruise gennem stævnet, idet klubkammeraten på Frem 2 Kasper Rouchmann ganske overraskende vandt, og dermed bidrog til en 2-2- løsning mellem de 2 hold i første runde.

Nyborg Skakklub havde som sædvanlig lagt et solidt stykke arbejde for dagen med afviklingen af stævnet, alle materialer var klar til brug da deltagerne nåede frem, og kantinen var klar fra start, så ingen skulle sulte eller tørste, hverken fra start eller senere på dagen. Tak til Nyborg for at veludført arrangement, det bliver næppe sidste gang at vi henvender os desangående

FREMs juniorer genvandt DM (5. juni 2006)
Steffen Pedersen er tilbage i Sydøstfyn (2. maj 2006)
Pokal Kvalifikation i Nyborg (28. april 2006)