17. juli 2006 PrintvenligUdlændinge- dominans i Vesterhavsturneringen

De fire deltagende stormestre i Vesterhavsturneringen strøg helt til tops med hver 7 af 9 point efter den relativ enkle koncept: lynhurtige remiser indbyrdes og nedslagtning af alle andre, der undervejs i turneringen stak snuden frem.

Det blev tilfældet for den højest rangerede dansker IM Mikkel Antonsen, og samme skæbne overgik FM John Rendboe, der spillede en god turnering og med 6 point var manden med den bedste korrektion i dette lag og endte på 10. pladsen, ligesom junior-DM Kristoffer Dyrgaard, FREM og klubmesteren i Læseforeningen Morten Topholm Rud, alle var fælles om at måtte bøje sig for forhåndsfavoritterne.

I 9. og sidste runde kom det aldrig til reel kamp på de tre første brætter, hvor fredspiben blev tændt inden træk 15, og topstillingen blandt de 99 deltagere blev:

1-4. GM Stefan Djuric, Serbien, GM Aloyzas Kveinys, Litauen, GM Igor Rausis, Bangladesh og GM Gerhard Schebler, Tyskland, alle 7p. 5-9. IM Ranko Szuhanek, Rumænien, IM Mikkel Antonsen, Danmark, IM Anatoli Donchenko, Tyskland, Aljoscha Feuerstack, Tyskland og Jan Rode Pedersen, Danmark, alle 6,5p.

Flere af de fynske deltagere snusede til en af de 10 ratingpræmier, ligesom præmien for bedst placerede danske klubmester længe var inden for rækkevidde for Morten Topholm Rud, Læseforeningen, men til slut løb Tom Petri Petersen, Nordre, Århus, der endte på 6 point, med penge og værdighed.

Nedenfor følger en liste med de fynske deltageres samlede score, og hvad det betyder rent ratingmæssigt kan allerede nu ses på Vesterhavsturneringens hjemmeside: www.northseacup.dk

Fynboernes placering og pointhøst: (20) Morten Topholm Rud, Læseforeningen 5,5p. (30) Kristoffer Dyrgaard, FREM 5,5p. (31) Stefan Wiecker, FREM 5,5p. (69) Ove Matras, Faaborg 4p. (70) Johnny Holler Johansen, Læseforeningen 3,5p. (80) Cipriano Sande Caceres, Odense Skakklub 3,5p. (89) Morten Jannik, Odense Skakklub 3p.

Måtte de 7 fynboer i den åbne gruppe således kigge langt efter præmierne, var der til gengæld jackpot i 5-runders gruppen, idet Joakim Hansen, Indslev med 3 point endte på en udelt tredjeplads, mens klubkammeraten Poul Jacobsens 2,5p. var lig med en aktie i 4-6. præmien.

Kristoffer Dyrggard havde i næstsidste runde chancen for at bryde titelholdernes faste greb om begivenhederne, men desværre gik det galt for ham i tidnøden. Ærgrelsen var dog ikke større, end at han straks ved hjemkomsten, og det helt uopfordret, satte kommentarer til det spændende parti, som også var på LIVE, men i turneringens afgørende fase blev den ellers meget velfungerende internet-formidling desværre ramt af tekniske problemer, så her de hårrejsende forviklinger med få, men velvalgte varianter af Kristoffer. Har man mod på selvstændigt analysearbejde, er der nok at tage fat på:

Hvid: Kristoffer Dyrgaard, FREM (2165)
Sort: Aljoschas Feuerstack, Tyskland (2327)

[noter:KD]
1.e4 c5 2.Sf3 e6 3.Sc3 Sc6 4.d4 cxd4 5.Sxd4 Sf6 6.Le3?
6.Sdb5 d6 7.Lf4 e5 8.Lg5 og det er hovedvarianten i Sveshnikov.
6...Lb4 7.Ld3 d5 8.Sxc6 bxc6 9.e5 d4 10.exf6 dxe3 11.fxg7 exf2+ 12.Kf1 Tg8 13.Lxh7 Dh4

14.Df3!?
14.Lxg8? La6+ 15.Se2 Td8 med klar sort fordel; derimod ser 14.Dd3! stærkt ud for hvid.
14...Dxh7 15.Dxc6+ Ke7

16.Td1!?
16.Dc7+! Ld7 17.Td1 Tad8 18.Txd7+ Txd7 19.Sd5+ exd5 20.De5+=.
16...Lxc3 17.Td3 La6 18.Dxa6 Le5?!
18...De4 19.Dd6+ Kf6 20.Tf3+ Kxg7 21.Tg3+=.

19.Db7+ Kf6 20.Tf3+ Kg5 21.Dxf7 Tae8!
Eneste træk.

22.Dxa7?
22.Th3! Dg6 23.Df3+-.
22...De4 23.De3+?
Tidnød – rigtigt var 23.Dxf2!±
23...Dxe3 24.Txe3 Lxb2

25.Ke2??
Herefter vinder sort. Kom desværre til at røre kongen i tidnøden, efter 25.h4+ var der balance.
25....Txg7 26.Tg3+ Kf5 27.Txg7 Lxg7 28.Kxf2 Tc8 29.Tc1 Lb2 30.Tf1 Txc2+ 31.Kg3+ Kg6 32.Te1 e5 33.Te4 Ld4 34.a4 Kf5 35.Tg4 Txg2+ 36.Kxg2 Kxg4 37.a5 e4 38.h3+ Kf4 39.h4 e3 40.Kf1 Kf3

Tæt opløb i Vesterhavsturneringen (14. juli 2006)
Mod belønnet ved Vesterhavet (13. juli 2006)
Morten Topholm Rud med i front/på LIVE i Vesterhavsturneringen (12. juli 2006)