4. februar 2007 PrintvenligBlind-finale mellem Magnus Carlsen og Peter Heine

Når finalen over to partier i blindskakturneringen Faaborg-Midtfyn Cup  går i gang søndag kl. 9.30 vil det atter være Nordens to stærkeste spillere, der sidder over for hinanden, da de to forhåndsfavoritter Peter Heine Nielsen og Magnus Carlsen begge endte på 4p. efter at de fire deltagere havde mødt hinanden med såvel hvid som sort, mens de to debutanter udi kunsten at kombinere visualiseringsevne og hukommelse uden andre hjælpemidler end en tom computerskærm, Emanuel Berg, Sverige og lokale Steffen Pedersen, måtte tage til takke med 2p.

Der er tale om et revanche-opgør i søndagens finale, da Peter Heine for nøjagtig et år siden strøg til tops i Fibertex Cup i Aalborg ved at vinde det afgørende indbyrdes opgør.
Magnus og Peter var allerede inden afslutningsrunden finaleklar, så pointdelingen inden det for alvor går løs i morgen kom ikke uventet.

Steffen sikrede sig dagens anden sejr og nåede på ligestilling, da Emanuel Berg som sort gik helt galt i byen i en dronningeinder:

11.Sb5!? Sxe4 12.0–0 Db7?
12...Tc8! 13.Te1 c4!=.

13.Sg5!+- Sxg5
13...Te8 14.Sxe4 Lxh2+ 15.Kxh2 Txe4 16.Sd6 Dc7 17.Dg3!+-.
14.Sxd6+- Dc7 15.Sb5 Dd8 16.Lxg5 Dxg5 17.Sc7 c4 18.Db5 Sc6 19.dxc6 Dxb5 20.Sxb5 dxc6 21.Sd6! b5 22.Tad1 Tfd8 23.Sb7 Td5 24.Txd5 cxd5 25.Td1! a5?!
25...Te8 26.Kf1 Te5 27.Sd6 a6 28.f4 Th5 29.Kg1 Kf8 30.f5 Ke7 31.Txd5 og de sorte bønder falder som domino-brikker.
26.Txd5 b4 27.Txa5 Tb8

28.axb4 g6 29.Ta7 Te8 30.Kf1 Te7 31.Ta8+ Kg7 32.Sd6

Følg med LIVE på turneringens hjemmeside:

Finalepartierne spilles fra søndag kl. 9.30 og der er præmieoverrækkelse ved Faaborg-Midtfyns borgmester Bo Andersen kl. 12.45.

Der er gratis adgang til skak-arrangementet på Hvedholm Slot, hvis historie går tilbage til middelalderen. Kulturperlen overgik efter 500 år i slægtens eje til staten i 1928, og blev derefter indrettet som sindssygehospital, men siden 1996 har det været et topmoderne konferencecenter.

Magnus fik revanche (5. februar 2007)
Steffen skabte sensation (3. februar 2007)
Magnus alene i front efter førstedagen (2. februar 2007)
Skakmestre dyster blindt på Hvedholm Slot (27. januar 2007)