21. februar 2007 PrintvenligBrud på traditionerne i Indslev-Pokalerne

Igennem rigtig mange år har langtidsplanlæggere haft tredje tirsdag aften i februar som fast skakligt holdepunkt, for her blev der nemlig spillet om Indslev-Pokalerne i Indslev-Taarup Forsamlingshus. Således også i år, hvor 78 spillere bænkede sig til to runder hurtigskak med indlagt kaffe- og lagkagepause, hvor vinderne i det amerikanske lotteri også blev udtrukket.

Traditioner stod for fald
Stævnet er præget af mange traditioner, men et par af dem stod for fald denne aften. Den ene var af nyere dato og gik ud på, at FREM vandt samtlige rækker, de deltog i. Det lykkedes ikke denne gang, hvilket mange uden tvivl finder forfriskende, så det skal jeg undlade at begræde her!

Den anden afvigelse fra normen var til gengæld af den kedelige slags, thi for første gang i turneringens historie blev der ikke spillet i A-rækken. I 2007-udgaven var der blot tilmeldt to mandskaber i den stærkeste gruppe: de senere års suveræne vindere fra FREM samt arrangørklubben Indslev, der som altid satte en ære i at være repræsenteret i samtlige fire rækker.

Efter en snak de to klubber imellem blev det imidlertid besluttet at sløjfe gruppen i år. Det gav nemlig ikke megen sportslig mening at lade de to holds spillere møde hinanden efter et krydsningssystem, hvor de odenseanske divisionsspilleres favoritstatus ville lede tankerne hen på en tidlig Jesper Klein-perle om et af de mere underholdende indslag i det gamle Rom:

"Vi bringer nu resultatet af mødet mellem menneskene og løverne - det blev ikke uventet 10-0 til løverne!"

Indslevs formand Andrew Velarde udtrykte under velkomsten håbet om, at der næste år var nogen, der turde møde FREM i A-rækken, hvorefter holdet blev udråbt til vinder i 2007 uden kamp.

Run på B-rækken
Mens blot en fra FREM’s førstehold kom i kamp for klubbens næstbedste mandskab i B-rækken, var alle de fritstillede spillerne fra Indslev i aktion her, hvor klubberne nærmest stod i kø for at være med.

Med 6 hold til start var næsten halvdelen af deltagerne i pokalstævnet samlet i den klart populæreste gruppe, idet der i alt var tilmeldt 13 6-mands hold fordelt på tre rækker.

Spændingen i B-rækken om pokalens placering holdt sig imidlertid kun indtil 1. runde var spillet færdig og resultaterne kommet på tavlen. Ud for FREM 2 var der nemlig et stakit på seks ettaller, mens nærmeste forfølger Næsby stod noteret for 4p.

En af forstadsklubbens gevinster kom på førstebrættet, hvor Lars Munk Jensen som hvid mødte Carsten Sørensen, Nr. Aaby. Vi kommer ind i den afgørende fase, hvor sort netop har spillet 24...f4?

25.Txe6! Dg7
25...Dxe6? 26.Ld5+-
26.Dxc5?!
26.Te7!+-
26...Ld4! 27.Dd5 fxg3 28.Tg6+ Kh8

29.Txh6+! Dxh6 30.Dxd4+ Df6
30...Tf6!?
31.Dxf6+ Txf6 32.hxg3 Ta6 33.Ta1 g4 34.d4 Tb2 35.e3 Tf6 36.Tf1 Ta2 37.c5 Txa3 38.c6 Tc3 39.d5 Tc2 40.e4 Kg7 41.e5 Th6 42.d6 Kf7 43.Ld5+ Kg7 44.e6 Txc6 45.Lxc6 Txe6

46.d7?!
46.Td1!
46...Td6 47.Te1 Kf7 48.La4!?
48.Te8!
48...Td4 49.Te4!

FREM 2 havde været kraftigt tilsmilet af heldet i den indledende runde, men det slap op efter kaffepausen, hvor de måtte indkassere et nederlag på sjettebrættet, mens tre af de øvrige spillede remis. Det var dog samlet set mere end rigelig til at holde fast i førstepladsen.

Da det er mere end småt med partimateriale, må I tage til takke med afslutningen på mit parti mod Leif Kristoffersen, Middelfart, der med sort netop har spillet 16…Txe5

17.Lxg6! fxg6
17...Sf6 18.Dg3 De7 19.Lf5+ Kh8 20.Lxh6 Tg8 21.Dh3+-
18.Dxg6+ Kh8 19.Dxh6+ Kg8 20.Dg6+ Kh8 21.c4!
21.Tf7!? Te1+ 22.Kf2 Dh4+ er ikke nær så klart.
21...Sc3 22.Lh6
22.Lb2 Dd4+ 23.Kh1 Tae8 24.h3! bør også vinde på hvid, men sort har modspilschancer.

22...Dg8??
22...De7 eller 22...Dd4+ var nødvendigt.
23.Df6+ Kh7 24.Dxe5 Kxh6 25.Tf6+ Kh7 26.Dh5+ Kg7 27.Dh6#

Slutstillingen i B-rækken:
1. FREM 2 9,5p. 2. Indslev 1 8p. 3. Næsby 6,5p. 4. Evans 6p. 5. Nr. Aaby 1 4p. 6. Middelfart 3p.

Søndersø gjorde en ende på FREM-dominansen
I C-rækken stillede de forsvarende pokalvindere fra FREM 3 op som favoritter, men det blev snart klart, at de ville få mere end svært ved at gentage bedriften. Efter 1. runde lå de blot på tredjepladsen med en halvtreds procents score distanceret af såvel Søndersø (4,5p.) som Indslev 2 (3,5p.).

FREM 3 var dog lige ved at præstere det umulige ved at lave 5 af 6 point i 2. runde, men Niels Justesen sørgede for at Søndersø fastholdt føringen med et mulehår, da han tilføjede Peter Kinggaard FREM 3’s eneste pointtab i anden halvleg.

Slutstillingen i C-rækken:
1. Søndersø 8,5p. 2. FREM 3 8p. 3. Indslev 2 4,5p. 4. Gelsted 2p.

Nr. Aaby strøg til tops i D-rækken
Efter 1. runde lignede det et tæt opgør mellem Nr. Aaby 2 og Gelsted 2, der stod noteret for hhv. 4 og 3,5p., mens Indslev 3 havde 1,5p. I 2. runde fjernede et storscorende Nr. Aaby-mandskab enhver tvivl om, hvor pokalen skal opbevares indtil næste år. De endte som aftenens mest suveræne vinder, da Gelsted samtidig blot drev det til 1/6p.

Slutstillingen i D-rækken:
1. Nr. Aaby 2 9p. 2-3. Indslev 3 og Gelsted 2, begge 4,5p.

Indslev Skakklub byder til lagkageskak ! (12. januar 2007)