22. marts 2007 PrintvenligEt gyldent kvarter

Slutprogrammet taget i betragtning herskede der ingen tvivl om, at FREM 2 med Faaborg som modstander havde det noget lettere end Nyborg og FREM 3, der mødtes indbyrdes og i tilfælde af et jævnbyrdigt udfald med stor sandsynlighed ville ødelægge oprykningsmuligheden for hinanden.

At Faaborg i praksis var rykket ned, og derfor havde meget lidt at spille for, var ikke til at få øje på i matchen mod FREM 2, der var meget længe om at komme i gang, og tilmed skulle oprykningskandidaterne prise sig lykkelig for, at der i kraft af fire remiser stod 2-2, da tidnødsfasen op mod træk 40 indtraf.

Et gyldent kvarter
Bent Jensen og Ove Matras havde brugt masser af tid på åbningsfasen, og det forstår man godt, den komplicerede stilling taget i betragtning, men efter Faaborg-mandens 15…Df6 var alt afgjort i løbet af få træk:

16.Tf1
16.0–0?? Le3+–+
16...0–0–0?
16...De7! 17.Sxf5 exf5 18.Txf5 Lf6 var cirka lige spil.
17.Sxe6± Le3 18.g3 Tde8 19.Ld3! g6 20.Lxf5 gxf5 21.Dd3

21…f4??
21...Txe6! 22.dxe6 Dxe6  23.Sd5! (23.Dxf5?? Lf2+!!–+) Sxc4 24.Dxf5 Lf2+ 25.Kd1! Dxf5  (25...Sxb2+ 26.Kc1+-) 26.Se7++-.
22.Dxe3!+-
Og med en officer i overvægt vandt Bent i få træk.
1-0

Næste afgørelse faldt på syvende bræt, hvor FREM 2’s topscorer Bent Carl Christensen  (5/5p.) netop har spillet 39.Tdd6.

Og mens tiden løb ud, opgav sort, der nok mente, at hvid ville vinde efter et tårnoffer på f6. Det er nu ikke så klart; efter 39...Kg8! 40.Txf6 gxf6 41.Txf6? Dxe4+! 42.Dxe4 Txe4 vinder sort! Hvid skal i stedet for prøve 41.Dg4+, men som en anden Houdini ser det ud til, at sort kan vikle sig ud af skakkerne; fx. 41…Tg5 42.De6+ Kh7 43.Df7+ Tg7 44.Dh5+ Kg8 45.Te6 Tf8 46.Dd5 Dc4!, men hvid har naturligvis andre muligheder.

Partiet mellem Bjarne Lindenskov og Michael B. Madsen var længe lige, men efter Faaborg-spillerens 25.Te1?! vipper stillingen i sorts favør:

25…dxc4!–+ 26.Lf5 Lxf3 27.Lxc8 Txc8 28.Lc3 Dd6 29.Te3 Lb7 30.Tae1 Dc6 31.f3 Sd5! 32.Dd4 Sxc3 33.Dxc3 Dc5 34.Kg2 Lc6 35.Te7 Sb7 36.Dc1 b5 37.Df4 Tf8 38.Dc7

Og samtidig tabte hvid på tid, men stillingen står ikke til at redde, fx. 38...Dd5! 39.Tf1 c3 40.Tf2 c2! osv.

Dermed havde FREM 2 vendt 2-2 til 5-2 på et gyldent kvarter, og tavlepasseren kunne for første gang skrive: FREM 2 RYKKER OP, og det ændrede udfaldet af de to sidste partier som bekendt ikke på.

Status over holdturneringen 2006-07 (23. marts 2007)
Mens FREM 3 stadig lå til oprykning (22. marts 2007)
Et par andre fynsserie-nedslag (22. marts 2007)
FREM 2 er oppe (20. marts 2007)