10. april 2007 PrintvenligLyn på nettet

For dem, som ikke var til DM i Aalborg, var der naturligvis mange andre muligheder for at få sin skaklyst styret. På internettet byder modstandere sig konstant til, og i påsken spillede Kim Skaanning, FREM en lille lyn-match over fire partier mod ingen ringere end GM Henrik Danielsen, der af gode grunde ikke var at finde i DM-feltet i Aalborg, da han nu er islandsk statsborger.

Henrik er kendt for at spille 1.f4 – en åbning han har fundet mange spændende ideer i, men Kim vælger at imødegå den med en gambit. De ratingtal som er angivet, går jeg ud fra er deres aktuelle i Internet Chess Club.

Hvid: GM Henrik Danielsen (2399)
Sort: Kim Skaanning (2299)

Lyn på nettet: Internet Chess Club
[noter: NEN]
1.f4 e5 2.fxe5 Sc6 3.Sf3 g5 4.h3 d6 5.e4 Lg7 6.Lb5 g4 7.Lxc6+ bxc6 8.hxg4 Lxg4 9.d3!? Lxe5 10.Sc3 Lg3+

11.Kf1 Se7 12.Se2 Lxf3 13.gxf3 Le5 14.d4 Lg7 15.Tg1 Sg6 16.Sg3 Dh4?!

17.Sf5!+- Dh3+ 18.Ke1?
Efter 18.Kf2! mister sort materiale, da 18...Lf6 strander på 19.Th1! Lh4+ 20.Kg1!
18...Lf6 19.De2!?
19.Le3! med lille hvid fordel.
19...Sh4

20.Lg5?? Lxg5
Og hvid opgav, da 21.Txg5 Sxf3+ koster hat og briller.

Matchen endte 2-2, og du kan se de tre andre partier i en godt 16 minutter lang video-sekvens, hvor Henrik Danielsen kommenterer forløbet på engelsk. Her er niveauet betydelig højere end ovenfor, og i to af dem skal vi langt hen i slutspillet, før afgørelsen falder.

I et af dem spillede Danielsen 1.c3, som han kalder baby-siciliansk. I ældre teoribøger er den kendt som Zaragossa-åbningen og affærdiges nærmest med et skuldertræk, men det er der bestemt ingen grund til, da hvid får en slags siciliansk i baghånden!

Se videoen her: