25. juli 2007 PrintvenligPolitiken Cup - status efter 5. runde

Halvvejs gennem Politiken Cup er det tyndet voldsomt ud i spillere med maksimumpoint, idet stormestrene Gabriel Sargissian, Armenien og Michal Krasenkow, Polen er ene om at have scoret 5/5p.

I 5. runde holdt fjerde seedede Peter Heine Nielsen (2637) uden problemer remis med de sorte brikker mod topseedede Vladimir Malakhov, Rusland, og det danske es har i 6. runde hvid mod 43. seedede Erik Blomqvist, Sverige (2313).

Torben Sørensen er på LIVE mod Nick de Firmian
Blandt ni spillere med 4,5p. finder vi også Torben Sørensen, Sydøstfyn, som efter en remis i 4. runde mod GM Lars Schandorff i 5. runde vandt over den stærke tysker IM Frank Holzke (2489).

Torben Sørensen (2375) har i 6. runde hvid mod 13. seedede GM Nick de Firmian, USA (2540), og partiet kan følges LIVE fra onsdag kl. 13.00 på: www.politikencup.dk

Spillede som en moden mester
I 5. runde kom Tobias Rostgaard på tavlen for anden gang og tog samtidig en god skalp, da han vandt over københavneren Gert Werner (2003). Det, der gør mest indtryk under gennemspilning af partiet, er den omhyggelighed, hvormed de små fordele forvaltes og senere udbygges, indtil modstanderen reelt er løbet tør for fornuftige træk.

De fleste vil tro, at føreren af de sorte brikker er en erfaren spiller med mange skakår på bagen, men Tobias er kun 13 år, og det er sjældent, at en så ung spiller demonstrerer så stor positionel forståelse, som det her er tilfældet. Vi kommer ind efter hvids 25.Kg1:

25...h4! 26.g4 Tf4 27.e4 Tdf8 28.f3?!
28.Tf1 var at foretrække, men hvids stilling er perspektivløs.

29…Ld8! 30.T5a4 Lb6+ 31.Kh1 axb5 32.cxb5 Ld4 33.Tb1 cxb5 34.Tb4 Tc8! 35.Txb5 b6 36.Tb4 Tc2! 37.b3

37…Tf8! 38.Tc4 Tc8 39.Txc8 Txc8 40.Lf1 Tc2 41.Lc4+ Kf6 42.Te1

42…Kg5! 43.Te2 Tc1+ 44.Kg2 Kf4 45.Ta2 Tg1+ 46.Kh2 Kxf3 47.Te2 Tc1 48.Ta2?
Tillader mat i fire træk, men også efter 48.Tg2 Lf2! er det helt slut.
48...Lg1+ 49.Kh1 Le3+

De fynske deltageres pointhøst efter 5 runder:
32 Torben Sørensen Sydøstfyn 4,5p. 112 Finn Nøhr, Sydøstfyn 3p. 113 Michael Jensen, FREM 2,5p. 125 Erik Mathiesen, personlig medlem 3p. 165 Uffe Petersen, Odense Skakklub 2p. 232 Tobias Rostgaard, FREM 2p. 255 Jørn Pallesen, FREM 1,5p.

Politiken Cup - afrunding (30. juli 2007)
Tobias er flyvende (28. juli 2007)
Politiken Cup - status efter 7. runde (27. juli 2007)
Politiken Cup - status efter 3. runde (23. juli 2007)