31. juli 2007 PrintvenligBaltic Sea Cup er i gang

Søndag sluttede Politiken Cup i Helsingør, men allerede mandag aften gik en ny stor international turnering i gang et andet sted i landet. Skakscenen er nu forlagt til Almegårds Kaserne i Rønne på Bornholm, hvor 118 spillere er tilmeldt Baltic Sea Cup, der er en ni runders schweizerturnering med dobbeltrunder onsdag og fredag.

Selv om turneringen naturligvis ikke kan hamle op med Politiken Cup, er den betydelig stærkere besat end Vesterhavsturneringen, idet hele 12 stormestre har fundet vej til solskinsøen, hvor en samlet præmiesum på 40.000 kr. samt gode indkvarteringsforhold har lokket deltagere fra 19 lande til Rønne.

Et spændende felt
En del er gengangere fra Vesterhavsturneringen og Politiken Cup, såsom topseedede GM Igor Khenkin, Tyskland (2602), men mange nye ansigter er kommet til, blandt andet årets danmarksmester GM Sune Berg Hansen (2574), der efter at have været kommentator i Helsingør, nu stiller op i Rønne som det bedste danske bud på en vinder.

Sune er fjerde seedet lige foran de to svenskere Tiger Hillarp-Persson og Jonny Hector, der altid er god for noget publikumsvenligt skak, men ser vi udelukkende på danskerne, er listen over spændende startere lang. I flæng kan nævnes: 12 IM Kim Pilgaard (2453) 13 FM Allan Stig Rasmussen (2451) 14 IM Jens Kristiansen (2439) 15 IM Jacob Vang Glud (2434) 16 GM Carsten Høi (2427) og 17 IM Thorbjørn Bromann (2414).

3 fynske spillere til start
De fynske klubber er repræsenteret på Bornholm af 44 Mads B. Svendsen, FREM (2141) 68 Johnny Holler Johansen, Læseforeningen (1961) og 112 Christian Baun, FREM (1441).

De optræder her med deres nationale rating, som det også er tilfældet med de øvrige danskere. Det fremgår nemlig af seedningsrækkefølgen, at de danske deltagere er indplaceret efter national rating og ikke efter ELO, som det var tilfældet i Politiken Cup.

I mandagens 1. runde vandt Mads B. Svendsen helt som ventet over 106. seedede Uffe Kallenbach (1492), mens det heller ikke kom bag på nogen, at Johnny Holler Johansen tabte til GM Jonny Hector, og at Christian Baun måtte bøje sig for Claus Støvring (2017).

Mads B. er på LIVE
2. runde er gået i gang tirsdag kl. 16.00, og nu er den lovede LIVE-dækning endelig kommet op at køre, men der er stadig problemer med formidlingen, således er der i øjeblikket kun angivet træk for bræt 1, men klikker man på navnene i de øvrige LIVE-partier, kommer det man må formode er den aktuelle stilling frem.

Her kan man blandt andet følge Mads B. Svendsen som sort mod 9. seedede GM Sergey Kasparov, Hviderusland (2500).

Der er som nævnt dobbeltrunder onsdag og fredag, men da runderne starter på vidt forskellige tidspunkter, er spilletidspunkterne her:

Tirsdag   31. Juli 2. Runde 16 - 22
Onsdag   1. August 3. Runde 10 - 16   4. Runde 17 - 23
Torsdag  2. August 5. Runde 14 - 20
Fredag   3. August 6. Runde 10 - 16   7. Runde 17 - 23
Lørdag   4. August 8. Runde 14 - 20
Søndag  5. August 9. Runde 10 - 16
Søndag  5. August 16.30 Præmieuddeling

Spilletid: 2 timer til 40 træk, derefter 1 time til resten.

Følg partierne LIVE på turneringens hjemmeside: www.bornholms-skakklub.dk/balticseacup07/

Mads B. - partier fra Bornholm (9. august 2007)
Allan Stig Rasmussen triumferede i Baltic Sea Cup (6. august 2007)
Baltic Sea Cup - status efter 5. runde (3. august 2007)