29. november 2011Simons store triumf

Ældste gruppe ved DM i skoleskak blev overraskende vundet af Simon Wilbrandt, FREM, der med en sejr i næstsidste over klubkammeraten Mads Hansen selv banede vejen.

Lige til at kaste op over
Efter at have vundet B-rækken to år i træk blev Mads nummer to i A-rækken sidste år, og han var igen blandt favoritterne til for fjerde år i træk at sikre sig en billet til de nordiske mesterskaber.

Han fik imidlertid den værst tænkelige start på turneringen ved i 1. runde at tabe til upåagtede Christoffer Vinther.

Det var der dog en såre enkel forklaring på, nemlig at Mads mødte syg frem og i 1. runde brugte mere tid på at kaste op, end på at gennemregne varianter.

Et par hovedpinepiller gjorde heldigvis underværker, og Mads fik kontakt med toppen ved at vinde lørdagens øvrige tre runder.

Vandt turneringens skønhedspræmie
Søndag morgen lagde Mads ud med at vinde over den stærke århusianer Tobias Bøje, og i 6. runde ventede endnu en DM-kandidat i skikkelse af københavneren Martin Haubro:

Hvid: Martin Haubro, Ballerup Måløv
Sort: Mads Hansen, FREM
[noter: NEN]
1.c4 Sf6 2.Sc3 e6 3.d4 Lb4 4.Ld2 d5 5.e3 0–0 6.Sf3 c6 7.Ld3 Sbd7 8.0–0 dxc4 9.Lxc4 b5 10.Ld3 a6 11.a3 Ld6 12.Dc2 Lb7 13.Se4 Sxe4 14.Lxe4 Sf6 15.Ld3 c5 16.dxc5 Lxc5 17.Lc3 Tc8 18.Tfd1
18.Lxf6!? Dxf6 19.Lxh7+ Kh8 20.Le4 Lxe3! 21.Dd3 Lxe4 22.Dxe4 Lb6=.
18...De7 19.De2 Se4 20.Ld4 Sg5 21.Sxg5 Dxg5 22.f4 Dd5 23.Le5?!
23.Lxc5 Dxc5 24.Dd2 er tæt på at være lige spil, men det er lettest at være sort.
23...Dc6

24.Kh1??
24.Kf1!? f6 25.Lc3 e5 og sort har de bedste udsigter.
24...Lxe3! 25.Tf1 Tcd8 26.Tf3?

26...Txd3!
Nu afgør sorts superløbere partiet.
27.Dxd3 Dxf3! 28.gxf3 Lxf3#

Mads Hansen - Martin Haubro

Så krydsedes deres veje
Simon havde lagt fornemt ud med 3,5/4p. og lå inden søndagens fire afsluttende runder på en delt førsteplads, men i 5. runde måtte han ned mod Martin Haubro.

Simon vinder i 1. runde over Julie Larsen.

Selv om Simon kom flot igen med en sejr over Nicolai Brondt, var han et halvt point efter Mads, da de to klubkammerater mødtes i 7. og næstsidste runde:

Hvid: Mads Hansen, FREM
Sort: Simon Wilbrandt, FREM
[noter: NEN]
1.e4 c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 g6 6.Le3 Lg7 7.Le2 Sbd7 8.h4 h5 9.f4 Sc5 10.Lf3 Sg4 11.Lg1 Da5 12.Dd2 Sa4 13.Sxa4 Dxa4 14.Le2 Lxd4 15.Lxd4 e5 16.fxe5 dxe5 17.Lc5 b6 18.0–0–0 Ld7

19.La3?
19.Lxg4! Lxg4 20.Dd5!+-.
19...0–0–0 20.Le7 Tde8 21.La6+ Dxa6 22.Dc3+?!
22.Dxd7+ Kb8 23.Ld6+ Ka8 24.Dxf7±.
22...Kb8
Herfra er begge parter i tidnød partiet ud, hvilket selvfølgelig forklarer mangt og meget af det følgende!
23.Txd7 Tc8 24.Ld6+ Ka8 25.Lc7 Da4 26.Txf7 Dxe4 27.Te1 Dd5 28.Td1 Dxg2 29.Kb1 De4 30.Tfd7 Dg2 31.a4 Thf8 32.a5 bxa5? 33.Dxa5 Dc6

34.c3?
Her kunne hvid vinde forceret med 34.Lb8! a6 (34...Dxc2+ 35.Ka2 Dc4+ 36.Ka1+-) 35.Ta7+ Kxb8 36.Txa6 Dxc2+ 37.Ka2 Dc4+ 38.Ka1+-.
34...Se3 35.T1d6??

35.Lb8!±.
35...Tf1+ 36.Ka2 Dc4+
Og med udsigt til 37.b3 Tf2+ 38.Td2 (38.Ka1 Sc2+ 39.Kb1 Dxb3+ 40.Kc1 Sb4! osv.) Txd2+ 39.Txd2 Dxc7–+ eller 37.Ka3 Ta1#, opgav hvid.

Simon Wilbrandt - Mads Hansen

Dermed var Simon alene i front, og den position holdt han fast i med en sidste-runde-sejr over Niels Bommersholdt, Nr. Aaby.

Mads var heldigvis ikke mere groggy, end at han med en afsluttende gevinst mod Nicolai Brondt endte på ligestilling på andenpladsen med århusianeren Bjørn Ochsner, og da Mads havde bedst korrektion, sikrede han sig for fjerde år i træk en af de eftertragtede NM-billetter.

Præmietagerne i A-rækken: Mads, Simon og Bjørn.

Slutstillingen i A-rækken: 1. Simon Wilbrandt, FREM 6,5p. 2. Mads Hansen, FREM 6p. 3. Bjørn Ochsner, Århus 6p.

Dette mini-interview med den nye danmarksmester er lavet over facebook af Kim Skaanning:

Hvordan var det? - hvordan var det at slå sin træner?

Det var meget intenst. Jeg følte, at jeg havde meget godt styr på åbningen, men så fik han angreb. Til sidst var vi begge i tidnød, og så fik jeg lige pludseligt lov til at angribe. Det var lidt kaotisk, og en ret spøjs kamp. Det var også lidt spøjst, fordi man gerne ville have, at det gik os begge godt.

Har du forberedt dig specielt op til skoleskak-DM, eller er der andre grunde til, at du vandt?

Jeg havde ikke forberedt mig specielt til DM. De sidste 10-20 koordinerede partier har jeg forberedt nye åbninger hver gang, så jeg havde rimeligt godt styr på det i forvejen, og kunne vælge mellem noget forskelligt. Op til DM trænede jeg bare nogle taktiske opgaver for at holde hjernen skarp (det havde min træner sagt at jeg skulle)!
Den primære grund til at jeg vandt var nok, at ting flaskede sig, og så fik jeg jo også point mod nogle gode spillere. Jeg ved ikke helt, hvor meget forberedelsen har betydet.

En uventet NM-plads
Mathias Nielsen, Sydøstfyn blev fynsmester i skoleskak i B-rækken, men da den kun havde tre deltagere, kom DM-pladsen i hus på en noget billig baggrund.

Med et ratingtal på 1572 hørte han bestemt ikke til blandt favoritterne, men i IM Mads Andersens fravær var titlen naturligvis betydelig billigere til salg, end det ellers ville have være tilfældet.

Det bedste fynske bud på en topplacering var på forhånd Andreas Jacobsen, Nr. Aaby, der i 3. runde slog Mathias.

Andreas var længe med fremme, men et nederlag til Thea Nikolajsen i næstsidste runde sendte ham ud af medaljekampen.

Betydelig bedre gik det Mathias, der, efter at have lavet 3/4p. om lørdagen, gentog scoren om søndagen.

Her hentede han 1,5/2p. mod rækkens to højeste ratede deltagere Casper Christensen (1929) og Michael Westerli (1927).

I sidste runde mødte Mathias en anden stor overraskelse, Thea Nikolajsen (1554), og da begge var tilfredse med remis, blev partiet ret kortvarigt.

Da Mathias i slutstillingen havde 1,5 korrektionspoint mere end hende, var det en god beslutning, som sikrede ham en meget overraskende NM-plads.

Præmietagerne i B-rækken: Mathias, Casper og Thea.

Slutstillingen i B-rækken: 1. Casper Christensen, Roskilde kredsen 7,5p. 2. Martin Volstrup Nielsen, Sydøstfyn 6p. 3. Thea Nikolajsen, Århus 6p.