13. april 2006Forbedrede sine FM-muligheder uden at spille

Ved FM i Oure er der nu afviklet fem runder, men i mesterskabsklassen var partiet mellem Per Sørensen og førende Jan Nordenbæk blevet udsat, da sidstnævnte samtidig var i gang med 1. runde i MM 7 ved DM.

Mens FM-favoritten lagde ud med en remis i Aalborg, mødtes hans to nærmeste forfølgere, Peter Grau og Stig Gorm Jensen. Det blev aftenens længste forestilling, hvor Stig med de hvide brikker greb initiativet og vandt en bonde, som han tog med over i det følgende slutspil:

Hvid: Stig Gorm Jensen, Nyborg
Sort: Peter Grau, Læseforeningen

47...Kb6 48.d5 exd5+ 49.Kxd5 Se7+
49...g6!? 50.Kd6! f5 51.f3 og som i partifortsættelsen er det af afgørende betydning, at den sorte konge holdes ude
50.Kd6 Sf5+ 51.Kd7 Sh4?!
51...g6 var igen en mulighed
52.Lxg7 Sxg2 53.e4 Sh4 54.Ke7 f5 55.exf5?!
55.e5! gik lidt hurtigere
55...Sxf5+ 56.Kf6 Sd6 57.f4 Kc6 58.Ke6! Se4 59.f5 Sg5+ 60.Ke7 Kd5 61.f6 h5 62.f7 Sh7 63.f8D Sxf8 64.Lxf8 Ke4 65.Kf6 Kf4 66.Ld6+ Kg4 67.Ke5 Kg5 68.Ke4 Kg4 69.Ke3 h4 70.Kf2 Kh3
Og her lavede hvid vist et ventetræk med løberen - derimod spillede han helt sikkert ikke 71.Kf3?? og sort er pat!

Et ønskeresultatet for Jan Nordenbæk, der med et ekstra parti i hånden stadig har et halvt points forspring til Peter Grau og nu også Stig Gorm Jensen, der med sejren nåede op på den delte andenplads, men der er mange om buddet i forfølgergruppen, idet alle på nær Preben Sig har scoret mindst 2 point.

Se stillingerne efter 5. runde i de 6 grupper og gennemspil udvalgte partier på: