27. januar 2007Semifinale-brag i vente

Pokalturneringen 2006-07 har hidtil ikke budt på et eneste opgør mellem forhåndsfavoritter, og de undgik da også behændigt at ramle ind i hinanden ved kvartfinalestævnet i Middelfart. Da alle outsiderne nu har forladt scenen, er det imidlertid slut med såkaldte lette kampe for FREM 1, Læseforeningen 1, Nyborg 1 og Sidespringerne, der er klar til semifinalerne, som afvikles i uge 7.

Kvartfinalerne i Middelfart mandag den 22. januar fik ikke den bedste optakt, idet FREM på selve dagen så sig nødsaget til at trække klubbens andethold. Dermed var det på forhånd givet, at de 6 resterende mandskaber ikke behøvede at bekymre sig om FREM 2, og de undgik også at møde Nyborg 1 i denne omgang, da sidstnævnte inden stævnet via lodtrækning var videre til semifinalerne uden kamp.

Internt klubopgør faldt ud til førsteholdets fordel
Lodtrækningen var ikke Læseforeningen gunstig stemt, idet klubbens to tilbageværende mandskaber trak hinanden. Det interne klubopgør var den først færdigspillede match, idet førsteholdet uden at være i tabsfare i et eneste parti sikrede sig en semifinaleplads via to gevinster og to remiser. Peter Grau bragte LF 1 foran 1-0 ved at vinde over Johnny Holler, og dernæst bjærgede Jørgen Lynggaard en remis i land mod Per Stentebjerg-Hansen, der kom klart bedst fra åbningen, men fortsættelsen var mindre præcis, og derfor lykkedes det for Lynggaard at opretholde balancen:

Hvid: Per Stentebjerg-Hansen, LF 1
Sort: Jørgen Lynggaard, LF 2
[noter: NEN]
1.d4 Sf6 2.c4 g6 3.Sc3 d5 4.Lf4 Lg7 5.e3 0–0 6.Tc1 c6 7.Sf3 Lg4 8.h3 Lxf3 9.Dxf3 Da5 10.Ld3 dxc4 11.Lxc4 Db4 12.De2 c5 13.a3 Da5 14.0–0 cxd4 15.exd4 Df5?!

16.Lh2?
16.Lxb8! Taxb8 17.Dxe7±
16...e6 17.b4!?
Tager feltet a5 fra den sorte dronning, men fanges kan den næppe.
17...Sc6 18.g4 Dg5
Eneste felt!
19.f4 Dh4
Og det er også tvunget.
20.Dg2 Sd7! 21.d5

Og parterne enedes om remis. Der kunne følge: 21...Sb6 22.dxc6 Sxc4 23.cxb7 Tab8 24.f5 Ld4+ 25.Kh1 Se3 26.Df3 Sxf1 27.Lxb8 Txb8 28.Txf1 exf5 29.gxf5 Txb7 med helt lige spil.
½–½

Balance kunne man derimod ikke tale om i partiet Jannick B. Skow-Kurt Ploug, som allerede ved overgangen til midtspillet blev tvunget til give en officer, men der fulgte et par bønder med i byttehandelen, og da det efterfølgende lykkedes for veteranen at fremtvinge yderligere afbytninger, var remisen en kendsgerning.

Dermed var Jens Rasmussen på bræt fire tvunget til at vinde over Jørn Moestrup, men det lå ikke just i kortene, da såvel tid som stilling længe havde været klart i formandens favør. Alligevel afslog Jens et remistilbud, men det var en stakket frist, Moestrup kørte partiet hjem i sikker stil.

Samme procedure som sidste gang
FREM 1 trak Udfordrerne – bag navnet gemmer sig en flok unge lovende spillere fra Sydøstfyn. De lignede sammen med værterne fra Middelfart de på papiret letteste modstandere, men som det var tilfældet i sidste runde mod Indslev, løb en af FREMs spillere ind i et lynhurtigt nederlag. Ved stævnet i Læseforeningen var det Mathias Meunier, som blev sat pladdermat af Jacob Buur, mens det i Middelfart var Mads B. Svendsen, der var endnu kortere tid om at sætte stillingen over styr.

FREM-spilleren troede vist nok, at han havde snydt modstanderen og spillet en vildt smart variant, så hvorfor ikke tage en bonde, når den nu stod i slag? Det viste sig at være en rigtig dårlig ide:

Hvid: Mads Bilde Svendsen (2103), FREM 1
Sort: Kris Munk (1794), Udfordrerne

[noter: NEN]
1.d4 g6 2.c4 Lg7 3.Sc3 d6 4.e4 Sc6 5.Le3 e5 6.d5 Sce7 7.c5 f5 8.f3 Sf6 9.Da4+ Ld7
9...Kf7!? eller 9...Kf8 kom også på tale
10.Da3 0–0 11.cxd6 cxd6 12.Dxd6?! fxe4

13.Lc4??
13.fxe4 Sg4 14.Lg5 Lf6 med uklart spil; derimod taber 13.Sxe4?? Sxe4 14.fxe4 Txf1! 15.Kxf1 Lb5+ lige på stedet
13...Sf5–+ 14.Dc5 b6!

Og Mads opgav, da dronningen ikke længere kan dække løberen, fx. 15.d6+ Kh8 16.Dc7 Sxe3.

Kristoffer Dyrgaard var ikke sen til at udligne, men såvel Tom Frantsen som Mathias Meunier kom på arbejde, før 3-1 sejren var i hus.

Middelfart og Sidespringerne gav hinanden kamp til stregen
I aftenens sidste match mødtes værterne fra Middelfart og Sidespringerne, der stort set er identisk med Sejlerholdet, som har været fast inventar i pokalturneringen i adskillige sæsoner. Uanset hvad de kalder sig, er hele flokken tidligere divisionsspillere for Søndersø, og selv om alle for længst har rundet det skarpe hjørne, er de ikke ligefrem en ønskemodstander, især ikke når førstebrættet Kaj Rosell er til rådighed, som det var tilfældet i Middelfart.

Som ugle slog man straks ned på begivenhederne på fjerdebrættet, hvor Arne Rasmussen havde de hvide brikker mod André Skovrind og kom til at stå til gevinst allerede i åbningen. Materialetab var uundgåeligt, men Middelfart-spilleren kæmpede ufortrødent videre og det tog lang tid, før Arne kunne bogføre gevinsten.
Kaj Rosell og Brian Lorenzen endte i et materielt helt lige dronning - løberslutspil, hvor mange nok ville tage remis, men Brian måtte trækkes med en isoleret bonde, og den blev temaet resten af partiet, hvor Kaj i vanlig omhyggelig positionel stil satte modstanderen under pres, indtil forsvarsressourcerne slap op.

Selv om Sidespringerne førte 2-0 var intet afgjort, idet Carsten Frederiksen havde solgt en officer mod Jacob Kloch og stod til at tabe, da begge parter tog hul på de sidste 10 minutter. For at fremtvinge en lynomkamp skulle Middelfarts andetbræt Jørgen Mikkelsen nødvendigvis også vinde, og han var længe godt med mod Otto K. Larsson, men efterhånden som officererne blev byttet af og alle taktiske muligheder forsvandt, voksede Ottos stillingsfordel. Et remistilbud blev accepteret og Middelfart var ude, men i aftenens sidste parti kom stævnets anden store overraskelse, da Jacob Kloch (1549) vandt over Carsten Frederiksen, der ikke er medlem af DSU, men som divisionsspiller i Søndersø lå han på omkring 2000 i rating.